Sturmbock-Stellung -linnoitus

26.02.2015

"Saksalaiset rakennuttivat Käsivarren Lappiin jättimäisen linnoituksen, johon liittyy synkkä mysteeri. Käsivarren Lapissa sijaitsee vähälle huomiolle jäänyt toisen maailmansodan aikainen suuri rakennelma. Saksa rakensi Enontekiölle Sturmbock-Stellung-linnoitusalueen, jolla pyrittiin suojaamaan Pohjoisen jäämeren satamia."

Ovatko historioitsijat varmoja siitä, että Natsi-Saksalaiset rakennuttivat Unternehmen Birken Sturmbock - Stellung -linnoitusalueen? Lähteissä mainitaan Organisation Todt, Skandinavian osasto, Einsatzgruppe Wiking. Birken on Saksan kielinen muunnos Ruotsin kielisestä Birka -sanasta, vastaavasti Wiking on Saksan kielinen muunnos Ruotsin kielisestä Viking -sanasta.

Organisaatio Todt oli vuosina 1933–1945 Natsi-hallinnon osa, jonka toiminta-alue Saksan lisäksi käsitti valloitetut alueet ja liittolaismaat. Laajimmillaan sillä oli palveluksessaan yli miljoona työntekijää, joiden lisäksi käytettiin laajamittaisesti pakkotyövankeja.

Organisaatio Todtin Skandinavialainen osasto, Insatsgruppen Viking ilmeisesti rakensi pakkotyövoimalla Sturmbock-Stellung -linnoitusalueen.

"– Heitä kuljetettiin vankikolonnoissa. Jos joku uupui, niin hänet ammuttiin kylmästi pois. Olen jutellut ihmisten kanssa, jotka näkivät sitä. Kun joku uupui, Luger laitettiin otsaan." kertoo Järämän museon työntekijä Reijo Mannela Ilta-Sanomille.

Kuulostaa kaukaa haetulta, että pakkotyövankeja olisi Puolasta saakka Suomen Lappiin kuskattu, kun pakkotyöntekijät olivat valmiina Lapissa. Tunnetusti ihmisiä haettiin taajamilta työkeskitysleireille, jossa lopputili kun ei jaksanut tehdä töitä, oli teloitus. Jos ihmisiä tapettiin ja haudattiin alueelle, sieltä he tänäänkin löytyvät - geeneineen.

Iltasanomat sotavankien kohtalosta

02.05.2015

Iltasanomien selvityksessä mainitaan, että "Vartiaisen mukaan kymmeniä tuhansia neuvostoliittolaisia sotavankeja kotiutettiin sodan jälkeen Norjasta Suomen kautta takaisin Neuvostoliittoon. Sturmbockin rakennustöistä selvinneet ovat saattaneet hyvin olla heidän joukossaan" - jossa on kiinnitettävä huomiota "saattaneet" -sanaan. Siltä osin asiaa ei ole selvitetty, kuten ei myöskään sitä, onko alueelle haudattu ihmisiä.


– Venäläisiä sotavankeja kuljettiin Ruotsin ja Suomen halki takaisin Neuvostoliittoon 7. kesäkuuta - 15. heinäkuuta 1945. Kuljetus tapahtui Gävlen ja Sundsvallin satamista Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiön eli FÅA:n laivoilla Raumalle, josta vangit lähtivät niin sanotuissa karjavaunuissa eteenpäin, Vartiainen sanoo. Vartiaisen mukaan kuljetuksista on merkinnät satamien ja luotsiasemien päiväkirjoissa.

– Ne ovat arvokas lähde, joita juuri kukaan ei ole koskaan ymmärtänyt käyttää. Ehkä viranomaiset eivät edes olleet tietoisia niistä, ja näin päiväkirjoja ei ole sensuroitu. Laivojen liikkeet selviävät parhaiten niistä sota-ajalta.

Norjaan rakennetuilla saksalaisilla vankileireillä oli norjalaislähteiden mukaan 93 000 neuvostoliittolaista sotilasta ja 7 500 siviiliä. Tästä ryhmästä noin 13 700 ihmistä menehtyi Norjassa, suurin osa heistä nälän ja tautien heikentäminä. Suomalaiset höyrylaivat kuljettivat 39 560 sotavankia Ruotsin rannikolta Suomeen.

Lähde : Iltasanomat : Kadonneiden sotavankien arvoitus ratkeamassa


Osa sotavankien kohtalosta on selvitetty, mutta kokonaisuutta ei. Jos Suomen "käsivarren" alueella on joukkohautoja, ne näkyvät tänään maastossa painautumina. Jos alueelta lötyy joukkohauta, DNA -testit paljastavat osan kansallisesta identiteetistä.

Yhteiskunnallinen media

Voit suositella tai jakaa mielipiteitämme Facebookissa.

ainutlaatuista osumaa 01.01.2015 saakka.

Tue toimintaamme

Voit tukea toimintaamme mainostamalla sivustollamme.

Osoite:http://www.mielipiteemme.fi
S-posti:info@mielipiteemme.fi
Yhteistyö:Yhteistyö -kaavake

Yhteystiedot

Lähetä palautetta sivuston sisällöstä tai ehdota arviointia jostain asiasta.

Osoite:http://www.mielipiteemme.fi
S-posti:info@mielipiteemme.fi
Palaute:Palautetta -kaavake